خرید و قیمت کلاه کاسکت, نکات خرید و فروش موتور

نکات خرید موتور سیکلت دست دوم | چگونه یک موتور کارکرده سالم بخریم؟

[فروشگاه کلاه کاسکت و لوازم موتور سواری موتورمن]

چگونه یک موتور کارکرده سالم بخریم؟ + روش جلوگیری از کلاهبرداری

راهنمای مطالعه:

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازار دست دوم خرید و فروش موتور سیکلت دست دوم در کشور بسیار داغ است، دو عامل اصلی این موضوع به این دلیل است که اولاً طی چند ساله اخیر قیمت موتورها سر به فلک کشیده است؛ دوماً بسیاری از افراد به موتور نگاهی مصرفی دارند و نمی‌خواهند برای خرید آن هزینه زیادی صرف کنند. حال شما اگر قصد خرید موتورسیکلت کارکرده دارید باید دوچندان حواس خود را جمع کنید تا سرتان کلاه نرود و موتوری سالم با قیمت معقول خریداری کنید.

 

نکات اولیه خرید موتور سیکلت دست دوم

1. برای انتخاب موتورسیکلت کارکرده باید توجه کنید مدلی انتخاب کنید که بین عموم محبوب باشد. این موضوع به این دلیل است که موتورسیکلت دست دوم با توجه به کارکرد به مرور به اصلاح به خرج میوفتد پس اهمیت وجود لوازم آن بسیار زیاد خواهد بود. حتماً در مورد شرایط گارانتی شرکت موتور سازی و نحوه خدمات دهی آن تحقیق کنید تا در آینده به مشکلی بر نخورید.

خرید و فروش موتور دست دوم

 

2. بدیهی است شما در هنگام خرید موتور سیکلت دست دوم و کارکرده باید از محل مطمئن و از شخص معتبری خرید کنید. ایده ی خرید از طریق آگهی های اینترنتی مانند دیوار و روزنامه خوب و قابل اطمینان است به شرط آنکه شما به صورت حضوری شخص مالک موتور سیکلت را ببینید و موتور را شخصا بازبینی کنید. سعی کنید برای قرار به محل کار و یا خانه فرد فروشنده بروید تا از اعتبار فرد اطمینان بیشتری بدست آورید، اگر فرد مقابل مقاومت زیادی در این مورد داشت باید کمی محتاط‌تر عمل کنید.

3. اگر قصد خرید موتور سیکلت را از نمایشگاه‌داران را دارید هم باید از وی ضمانت کتبی و مهر امضا شده از شرایط سلامت موتورسیکلت بخواهید. همچنین یک بند در ضمانت‌نامه بنویسید که در صورتی که تا یک مدت محدود موتور خریداری شده (نام شاسی را درج کنید) دچار خرابی‌هایی فنی شد، فروشنده باید موتور را عودت کند.

 

4. می توانید برای اطمینان از سلامت موتور سیکلت از کارشناسان خبره در این امر استفاده کنید و از آنها برای کارشناسی کردن فنی موتور سیکلت کمک بگیرید. این کارشناسان را می توانید از طریق سایت ها و شرکت های معتبر به راحتی پیدا کنید و با پرداخت هزینه‌ای کم خیال خودتان را از بابت سلامت فنی موتور سیکلت خود راحت کنید. البته توصیه می‌کنیم طی قراری موتور سیکلت را به یک موتورسازی ببرید تا در مورد سلامت آن نظر دهد، زیرا کارشناسان اینترنتی در زمینه موتور کم تجربه هستند و ممکن است درست اقدام نکنند.

کارشناس موتور کارکرده

 

6. حتماً از فروشنده در مورد مصرفی‌های موتور سوال کنید و خودتان هم چه راننده و چه سر نشین چند دقیقه‌ای با موتورسیکلت رانندگی کنید تا اولاً دیدی نسبت به آن داشته باشید و ثانیاً نحوه عملکرد فنی موتور و ترمز و سیستم تعلیق را مشاهده کنید.

7. برای بررسی ظاهری این قسمت‌ها را بخوبی در روشنایی چک کنید:

  • وزنه فرمان
  • اگزوز
  • پدال دنده و ترمز
  • گلگیر جلو و عقب
  • فلاپ‌های بقل
  • باک

قسمت‌های ذکر شده در هنگام زمین خوردگی و تصادف موتور اولین نقاطی هستند که آسیب می‌بینند پس وجود خط و خش و شکستگی بصورت مستقیم به دلیل زمین خوردگی موتور سیکلت است.

تصادف موتور

8. حتماً از طریق اپلیکیشن‌ها یاغ مراکز پلیس+10 اقدام به دریافت خلافی کنید، اگر فروشنده جزیمه زیادی بابت سرعت غیر مجاز شده است کمی باید نسبت به انجین موتور حساس باشید. همچنین در مورد بیمه و مدت باقی‌مانده آن نیاز از فروشنده بپرسید زیرا تاثیر بسزایی در قیمت نهایی دارد.

9. توجه به خود فرد دارنده موتورسیکلت نیز عملی هوشمندانه است. سعی کنید با سوال‌هایی علت فروش موتور و نحوه استفاده از آن را بپرسید. شاید خرید موتور دست دو از یک فرد جوان کمی ریسکی‌تر از یک فرد بالغ باشد. همچنین درباره آب‌بندی موتور از آن بپرسید تا توضیحاتی به شما دهد.

10. در آخر توجه کنید از فروشنده بخواهید تا کارت و موتور و سند کمپانی را به شما بدهد تا نگاهی اجمالی به آن بیاندازید و حتماً شماره شاسی آن را با شماره درج شده روی موتور سیکلت مقایسه کنید تا یکی باشید. این نکته اهمیت زیادی دارد زیرا بارها کلاهبرداری از این راه شده است و فروشنده موتوری را جای موتوری دیگز به خریدار می‌فروشد، و دست شما به هیچ جا بند نخواهد بود.

در صورت چک کردن و رعایت نکات بالا شما از خرید موتور سیکلت مورد نظر یا منصرف خواهید شد یا مصمم خواهید شد، پس باید به سراغ تعیین قیمت بروید تا بر سر مبلغی توافق کنید.

 

نحوه قیمت گذاری موتور سیکلت دست دوم

خرید موتورسیکلت کارکرده و دست دوم

برای قیمت گذاری کردن بر روی موتور سیکلت های کارکرده و دست دوم باید عواملی را در نظر بگیرید. اولین چیزی که باید در نظر گرفت و به آن توجه کرد موضوع مهم سال ساخت (سن) موتور سیکلت است. به فرض، موتور سیکلتی که ده سال سن دارد با موتور سیکلتی که پنج سال سن دارد قیمت متفاوتی دارد. اصولاً موتور سیکلت ها بعد از خروج از نمایندگی 15% افت قیمت دارند و برای هر سال کارکرد نیز شما تقریباً 10% از قیمت آن کم کنید. (این یک فرمول دقیق و ثابت نیست)

پس از توجه به سال ساخت موتور باید به مسافت طی شده با موتورسیکلت توجه کنید. اگر می‌خواهید در این مورد مطمئن شوید دیاگ بزنید. متوسط کارکرد موتور سیکلت در سال حدوداً 10.000 کیلومتر است، پس محاسبه کنید که آیا فروشنده در سال بیش از این مسافت رفته است یا نه. هر چقدر بیشتر رفته بود شما باید سعی کنید موتور را ارزان‌تر بردارید تا ضرر نکنید.

مکانی که موتور در آن کارکرده نیز بسیار مهم است. موتور سیکلتی که در بیابان و مناطق روستایی و تپه‌ای کار کرده قیمتی متفاوت نسبت به موتور سیکلتی که در شهر کارکرده باشد دارد. موتوری که در روستا کارکرده احتمالا وضعیت لاستیک و کمک فنرهایش بدتر از موتور سیکلتی است که در خیابان های آسفالت شده شهر بوده بنابراین قیمت کمتری نیز باید به نسبت موتور شهری داشته باشد.

اما راحت‌ترین روش برای تعیین قیمت موتور دست دو این است که به سایت‌های اینرنتی بروید و ببنید که موتورهای مشابه با چه قیمتی درج شده‌اند یا از بازار شروع به پرس و جو کنید. البته طبق تجربه قیمت‌هایی که بدست می‌آورید چند میلیونی بالاتر از قیمت واقعی موتور مورد نظر است.

همچنین می‌توانید با نمایندگی ها تماس بگیرید یا به آنجا مراجعه کنید تا کارشناسان آن ها برای موتور شما با توجه به شرایط  آن قیمت مناسب و بی‌طرفانه‌ای در نظر بگیرند.

 

خرید و بستن قولنامه

پس از تعیین مبلغ باید نحوه پرداخت به فروشنده را بصورت کتبی و همراه با تمام جزئیات موتور سیکلت در دو برگه بنویسید. در قولنامه باید تمام عمل‌هایی که باید خریدار و فروشنده انجام بدهند ذکر شود تا شبه بوجود نآید. همچنین مبلغ تقریباً سنگینی باید برای هر یک از نقذ کننده‌های قولنامه در نظر گرفته شود تا به عنوان جریمه به طرف قرار داد داده شود.

معمولاً در این مرحله شما با دادن مبلغی (معمولاً 10%) موتور به فروشنده آن را خاطر جمع خواهید کرد. بعد با تعیین روزی برای رفتن به محضر باقی مبلغ را خواهید داد. البته برخی با دادن بیشتر مبلغ موتور سیکلت (برای مثال 80%) موتور را با خود می‌برند و روزی را تعیین می‌کنند تا بصورت رسمی موتور به خریدار واگذار شود.

قولنامه از لحاظ حقوقی اهمیت زیادی دارد پس تمام جزئیات از قبیل هزینه محضر بر عهده کیست یا موتور با چه کیلومتری دیده شده است و … را در آن وارد کنید و یک نسخه برای خود و نسخه‌ای به فروشنده بدهید.

قولنامه موتور دست دو

چه مدارکی در محضر بگیریم؟

در آخر شما به محضر خواهید رفت و با دریافت تمام مدارک زیر و تسویه حساب موتور سیکلت را بصورت رسمی خریداری می‌کنید:

  1. کارت سوخت
  2. سند کمپانی 
  3. برگه سبز
  4. کارت گارانتی
  5. کارت موتور
  6. سوییچ اصلی و یدک

توجه کنید وکالتی بابت تعویض پلاک که معمولاً 60 روز کاری است دریافت کنید تا به مراکز تعویض پلاک موتور بروید.

 

چک لیست خرید موتور کارکرده

سخن پایانی

فرآیند خرید موتور دست دوم به سه بخش انتخاب، تعیین قیمت و قرارداد تقسیم می‌شود که هر کدام دارای جزئیات زیادی هستند پس توجه کنید این مقاله را به عنوان چک لیست خرید موتور کارکرده نگه دارید تا خریدی عالی بدون مشکل داشته باشید. در آخر اگر نکته‌ای از قلم افتاد لطفاً شما در کامنت برای سایز افراد بنویسید تا توجه لازم را کنند.

 

سوالات متداول

چگونه سلامت موتور دست دوم را چک کنیم؟ باید پس از بررسی ظاهری با بردن موتور به موتور سازی از سالمن بودن آن اطمینان حاصل کنید.

خرید موتور سیکلت کاکرده چند مرحله دارد؟ سه مرحله اصلی با بسیاری از جزئیات؛ انتخاب موتور + بررسی + تعیین قیمت + خرید

چه موتوری برای خرید دست دو خوب است؟ موتورهای محبوب بازار و آن‌هایی که استهلاک کمی دارند.

[خرید و قیمت از سایت و نمایندگی انواع کلاه کاسکت و لوازم موتور سواری همراه ارسال رایگان و سریع به سراسر کشور 09127921098 – 09913539773]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید