خرید و قیمت کلاه کاسکت, موتور سواری

نکات افزایش ایمنی در موتور سواری | چگونه موتورسواری ایمن داشته باشیم؟

[ad_1]

چگونه موتورسواری ایمن داشته باشیم؟

راهنمای مطالعه:

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بی‌برو و برگشت همه باید اعتراف کنیم که موتورسواری خطرات جانی بسیار زیادی نسبت به سایز وسائل حمل و نقل دارد، این مورد کاملاً از روی نسبت تصادف به مرگ در کشورمان مشخص است. ازاینرو باید حتی برای خانواده‌مان هم نکات ایمنی موتور سواری را رعایت کنیم تا احتمال حادثه با موتور هرچه بیشتر کاهش پیدا کند.

 

تاثیر موتورسیکلت بر موتورسواری

مشخص است هرچه موتورتان به اصطلاح بیشتر تو دست باشه، روی اون مسلط‌تر خواهید بود و همین باعث جلوگیری از تصادفات مخصوصاً در ترافیک میشه.

باید هدف خود را از خرید موتور مشخص کنید، برای مثال اگر دنبال کار کردن با موتور هستید نمی‌توانید موتور سیکلت کلاس ریس بخرید! برای این مورد بهتر است مقاله “کلاس بندی موتورسیکلت” را مطالعه کنید تا دیدی نسبت به این وسیله نقلیه محبوب پیدا کنید  و با ویژگی‌های مورد نظر خود کلاس موتور را انطباق دهید.

همچنین استایل فیزیکی شما نیز اهمیت بسزایی در انتخاب موتور و کیفیت موتور سواری شما دارد. برای مثال باید قد خود را با ارتفاع نشیمن‌گاه تا زمین مقایسه کنید، یا اگر وزن زیادی دارید موتوری بخرید که گشتاور خوبی داشته باشد یا حتی اگر چشم‌تان به باد حساس است موتوری بخرید که بتوان روی آن طلق نصب کرد.

تاثیر ایمنی موتور روی موتور سواری

 

توجه به نوع ترمز و ترمزگیری صحیح

امروزه یکی از دغدغه های اصلی موتور سواران داشتن موتور سیکلتی با استاندارد های جهانی است. بهترین نوع ترمز امروزه در جهان ترمز دیسکی از نوع ضد قفل یا ABS است. داده‌ها نشان می‌دهد كه موتورسیکلت‌های مجهز به ترمزهای ABS تا ۳۷ درصد کمتر دچار لیز خوردن می‌شوند. ABS به شما کمک می‌کند کنترل فرمان را در هنگام توقف اضطراری حفظ کنید، و می تواند به ویژه در شرایط لغزنده با ارزش باشد. این ویژگی مهم اکنون در بسیاری از مدل های رده بالا استاندارد است و فقط به قیمت موتورسیکلت چند صد هزار تومان اضافه می کند که به نظر ارزش آن را دارد که موتوری با ترمز مطمئن خریداری کنید.

همچنین بصورت کلی باید بدانید ترمز دیسکی با اینکه عملکر بسیار سریع‌تری نسبت به ترمز کاسه‌ای دارد اما در سرعت بالا وقت آن را بگیرید و ول نکنید باعث قفل شدن چرخ‌ها و از دست دادن کنترل موتور می‌شود. پس باید هنگام استفاده از ترمز دیسکی مخصوصاً چرخ جلو آن را بصورت ممتدد بگیرید ول کنید. توجه کنید هیچگاه روی سطح سر اقدام به گرفتن جفت ترمز نکنید.

موتورهای امروزی تر مانند هوندا کلیک 2021 یا لاکی 250 از قابلیت SBC برخوردار هستند. SBC فناوری است که با گرفتن هر یک از ترمزها ترمز دیگری نیست نسبت به شدت گرفته شده به کار گرفته می‌شود. برای مثال شما با گرفتن ترمز عقب در اصل دارید کمی از ترمز جلو هم می‌گیرید.

 

استفاده از کلاه کاسکت

کلاه ایمنی وسیله ای است که از سر و گردن شما در مواقع حادثه محافظت می کند. براساس مطالعات، راکبین بدون کلاه ایمنی 40 درصد احتمال آسیب دیدگی در ناحیه سر را دارند و سه برابر بیشتر از افراد دارای کلاه ایمنی دچار آسیب مغزی می شوند. پس کاملاً بدیهی است که گذاشتن کلاه کاسکت را باید برای خود اجبار کنید تا ایمنی‌تان بالا رود.

پوشاک موتور سواری برای ایمنی

 

پوشیدن لباس مناسب

لباسی بپوشید که به راحتی بتوانید در آن موتور سواری کنید. لباسی بپوشید که قابلیت ارتجاعی داشته باشد و شما را در هنگام موتور سواری اذیت نکند. اگر هوا گرم است از لباس خنک ولی آستین‌دار استفاده کنید اگر هوا سرد باشد باید از لباس گرم استفاده کنید.

اگر امکانش را دارید لباس مخصوص موتور سواری بخرید و از آن استفاده کنید. چرا که لباس های مخصوص موتور سواری صدمات و آسیب های ناشی از حوادث را بسیار کاهش می‌دهد. کاپشن های مخصوص، محافظت و همچنین تهویه مناسب برای سوار شدن در هوای گرم را فراهم می کند. برخی کاپشن های چرم نیز برای هوای سرد مناسب هستند و شما را در برابر هوا سرد محفوظ نگه می دارند.

به خاطر داشته باشید که رانندگان اتومبیل که با موتور سوار برخورد کرده‌اند اغلب می گویند که آنها را ندیده اند، بنابراین لباس ها را با رنگ‌های روشن انتخاب کنید.

 

گوشی ممنوع

یکی از خطرناک‌ترین بی‌عقلی‌هایی که یک موتور سوار می تواند انجام بدهد این است که هنگام موتور سواری با تلفن همراه خود صحبت یا کار کند. هرگز در هنگام موتور سواری از تلفن همراه‌تان استفاده نکنید چرا که تمام تمرکز شما را از بین می‌برد. اگر زنگ خورتان زیاد است و حتما باید به آن جواب بدهید می توانید از هدست یا هنزفری استفاده کنید ولی بازهم به خاطر داشته باشید که صحبت کردن با تلفن همراه می تواند برای شما بسیار خطر ساز باشد.

 

کل‌کل و جوگیری ممنوع

جوگیری در هرکاری خطر آفرینی زیادی داره و عواقب آن تجربان ناپذیر است. احتمالاً شده است که با دوستان خود شروع به گاز دادن یا لایی کشی کنید اما در اون لحظه باید بدانید یک اشتباه اون حال خوش رو تبدیل به یکی از بدترین روهای زندگی‌تان خواهد کرد. پس اگر هم دوستی دارید که شما تحریک کننده شما هست با آن با بیخیالی کامل رو در رو شوید و به حال خودش رهایش کنید.

جوگیری در موتور سواری

 

عدم لایی کشی

اکثر موتور سوارانی که با ماشین‌ها تصادف می کنند توسط رانندگان دیده نمی‌شوند چرا که بیش از حد لاین خود را تغییر می دادند. لاین عوض نکنید و سعی کنید بیشتر در لاین کند رو حرکت کنید تا دچار حوادث جبران ناپذیر نشوید. توصیه می‌کنیم همیشه از لاین راست حرکت کنید و اگر هم فضا طوری بود که امکان لایی کشی داشتید از نور بالا استفاده کنید.

 

 

آهسته راندن هنگام بارندگی

در روزهای بارانی حتماً آهسته برانید. باران زمین را به شدت لغزنده می‌کند و این برای موتور سواران مخصوصا مبتدی‌ها بسیار خطرناک است. اگر شما نیاز به سوار شدن در باران دارید، به یاد داشته باشید که خطرناک ترین زمان درست بعد از شروع بارندگی است، زیرا آب می تواند باعث شود که باقیمانده روغن به بالا برسد. همچنین از انجام مانورهای ناگهانی خودداری کنید. روزهای برفی نیز باید از خیابان‌هایی عبور کنید که نمک پاشی شده است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله موتور سواری در سرما مراجعه کنید.

موتور سواری در بارندگی

 

توجه به شرایط خیابان

ممکن است یک خیابان نور کمی داشته باشد. ممکن است شن و ماسه کف خیابان ریخته باشند. ممکن است خیابان خیس و لغزنده باشد یا حتی برای شستشو شهداری اقدام به ریختن گازوئیل کرده باشد. تمام جوانب را بسنجید و سپس طوری برانید که مشکلی برایتان پیش نیاید، سرعت خود را جوری تنظیم کنید که بتوانید به خوبی موتور را کنترل کنید.

برآمدگی و حفره هایی که به سختی می توانید در یک اتومبیل متوجه شوید می تواند هنگام موتورسواری خطرات جدی را ایجاد کند. اگر نمی‌توانید از آنها جلوگیری کنید ، قبل از مواجهه با آنها ، سرعت را تا حد امکان کاهش دهید.

 

چک قبل از حرکت موتور

اینکه موتور سیکلت شما دچار نقص فنی باشد خود می‌تواند خطر آفرین و حادثه ساز شود بنابراین قبل از حرکت دور موتورسیکلت خود را به خوبی چک کنید تا در صورت وجود هرگونه ایراد و نقص فنی آن را به یک تعمیر گاه ببرید و تعمیرش کنید. به خاطر داشته باشید که سالم بودن ترمز‌ها و سیستم روشنایی در درجه اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و سپس تایر ها کمک فنرها و فرمان باید سالم باشند.

چک ایمنی موتور قبل حرکت

 

از کامیون و اتوبوس دوری کنید

کامیون و اتوبوس دید کمی نسبت به خودروها دارند و عموماً موتور سواران و دوچرخه سواران را نمی‌بینند پس باید در ابتدا از رانندگی در کنار آن‌ها بشدت دوری کنید. اگر هم نزدیک اتوبوس شدید حتماً چند نور بالا متوالی و حتی بوق ریزی بزنید تا از حضور شما آگاه شوند. در فضای مجازی پر از ویدئوهای زیر کردن موتور توسط کامیون بدون اینکه حتی راننده آن متوجه شود است، پس به این نکته اهمیت ویژه بدهید.

 

دست‌تان روی بوق و نور بالا باشد

از عابر گرفته تا رانندگان خودرو هنوز هم خیلی کم حواس‌شان به موتور است و بدون توجه کار خود را می‌کنند. بارها پیش می‌آید که راننده بدون راهنما می‌پیچد یا عبار حتی وقتی چراغ سبز است از عرض خیابان عبور می‌کند، با این خیال که موتور می‌تواند راحت از کنار آن‌ها گدر کنید. به همین خاطر تا یک حرکت نا ایمن از هر کسی دیدید باید با نور بالا و بوق آن را از وجودتان مطلع کنید. این نکته در موتور سواری در شب اهمیتی دوچندانی دارد.

موتور سواری

 

 

کلام آخر

از آنجا که موتور سواری خطرناک است باید نسبت به هرکاری محتاط‌تر اینکار را انجام دهید. هرکسی در هر لحظه می‌داند که چیکار دارد مخی‌کند و کارش خطرناک است یا نه پس باید به ندای درونی خود اهمیت دهید. در آخر توجه کنید سرعت بالاتر با موتور بصورت تصاعدی خطر حادثه را بالا می‌برد، پس با سرعت مطمئنه رانندگی کنید.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید